Zabawy , które proponuję poniżej, rozwijają zainteresowania dziecka. Podwyższają również motywację, rozwijają koncentrację uwagi, pamięć oraz zdolności skojarzeniowe. Warto więc poświęcić więcej czasu zabawie z dzieckiem i z pełną świadomością celu rozwijać jego procesy poznawcze. Rozwój tych procesów gwarantuje w przyszłości efektywny start szkolny i sukcesy w nauce. Życzę twórczej zabawy.
Dziecko uważnie słucha czytanego tekstu, po czym próbuje opowiedzieć wymyślone przez siebie zakończenie opowieści. Pamiętamy o wyraźnym, dokładnym czytaniu i odpowiedniej intonacji głosu.Pewnego dnia zwierzątka zebrały się w lesie na wielką naradę. Dowiedziały się bowiem, że mama niedźwiedzica, która była bardzo dobrą mamą, zabroniła swoim dzieciom - małym niedźwiadkom - bawić się na polance w lesie. Małe niedźwiedziątka smutne i osowiałe siedziały w swoim domku i tęskniły za zabawą. Co uradziły zwierzątka w lesie?
Dziecko otrzymuje kartkę formatu A4 i składa ją na połowę. Na jedną połowę kartki wyciska kilka kropel tuszu i rozdmuchuje go. Następnie przykłada drugą połowę kartki i delikatnie przyciska. Po rozłożeniu kartki mamy dwie identyczne plamy. Dziecko ogląda je ze wszystkich stron wyobrażając sobie, co mu to przypomina. Następnie obrysowuje flamastrem wyobrażoną postać. Dorysowuje inne charakterystyczne elementy postaci.
Uczestnicy zabawy stoją naprzeciw siebie. Rozpoczynający zabawę wykonuje jeden prosty ruch, np. kręci palcem. Partner powtarza ten ruch i dodaje swój itd. Zabawa trwa dopóty, dopóki uczestnicy powtarzają ciąg poszczególnych ruchów.
Uczestnicy zabawy siedzą na podłodze. Każde z nich jest wybraną postacią opowiadania, które zaczynamy opowiadać. Jeśli któreś z uczestników zabawy usłyszy nazwę postaci, którą reprezentuje, wówczas jak najszybciej ma wstać i obiec, np. stół dookoła, po czym wrócić na miejsce. W czasie opowiadania staramy się o to, aby każdy z uczestników zabawy miało możliwość wystąpienia przynajmniej kilka razy i w najmniej oczekiwanym momencie.
Uczestnicy zabawy łączą się w pary. Jedno z pary usiłuje być maksymalnie poważne. Drugie zaś ma za zadanie rozśmieszyć partnera zabawy. Kiedy mu się to uda, wówczas zamieniają się rolami.
Opracowała Małgorzata Stanik
Literatura:
Made by www.KingStone.com.pl |
Copyright © Przedszkole Miejskie nr 15 w Starachowicach |